CONCLUSIONS FINALS...
Com a conclusions final, reflexionaré sobre varis aspectes
que he trobat importants:
Ø Perquè les intervencions psicopedagògiques
tinguin sentit, ha d'haver-hi un treball
en equip multidisciplinar amb uns
objectius clars i coherents. Per diversos factors com ha estat l'augment de
nois al centre, conductes disruptives, poc temps... a vegades hi ha hagut
dificultats en el treball en equip. Si que es compartia informació i es parlava
dels casos a les reunions, però moltes vegades les respostes donades al nois
pels diferents professionals, eren diferents. A més, no sempre podien
participar en les diverses sessions o segons el torn, venia un educador o un
altre diferents. El meu tutor si ha pogut assistir a les diferents sessions,
adaptant així el seu torn laboral.
Ø A més, he aprés directament, que els
processos no poden ser rígid quan treballem amb persones, que han de ser flexius i sempre oberts a modificacions i canvi. Al llarg de la meva intervenció, he
vist que calia una planificació prèvia però que han hagut moltes modificacions
degut a que molts cops els educadors havien de fer altres tasques més urgents
per tal de donar resposta als menors, o que els mateixos nois havien tingut
algun problema. Cal tenir eines d'improvisació i comptar amb diferents
metodologies. Per exemple, algun dia volia fer alguna activitat escrita i se'ls
feia un món. Llavors valorava en modificar-la i fer-la oral per tal de poder
aconseguir l'objectiu i que estiguessin més motivats.
Ø El fet que jo fos una persona de fora, ha fet
que la predisposició i la motivació
baixes. Crec que si aquest tipus d'activitat la porten a terme els mateixos
educadors, donaria millor resultats, i estic segura que també ajudaria a
establir vincles positius de convivència. La motivació dels menors en les
centre per realitzar les diferents tasques, és un punt feble que cal treballar.
Tot i que les activitats siguin motivadores, hi ha diversos factors que
provoquen que els nois mostrin la seva passivitat. El sistema actual del centre
és molt conductual. Tu fas bé, tu reps alguna cosa, tu fas malament doncs
càstigs. Suposo que seria interessant, treballar a partir del reforçament
positiu de la persona i la motivació segons interessos, però desprès d'estar
personalment al centre, reconec que no és una cosa fàcil. 7
Ø Cal posar límits amb els nois. En algun moment, ho he hagut de fer perquè al
no treballar al centre, es pensen que poden tenir algunes actituds poc
adequades. Per mi, aquest és un punt important en la nostra pràctica com a
futurs psicopedagogs, saber quins i com és el
vincle que hem d'establir i l'actitud de com ens hem de relacionar. Cal trobar l'equilibri entre ser permissiu, i
autoritari per exemple. El que si trobo
important com a equip, és intentar tenir uns criteris comuns.
Ø Com ja he dit anteriorment en algun punt de
reflexió, m'ha sobtat molt les contencions que s'han d'acabar fent amb els
menors, i com moltes vegades com a professionals hem d'intervenir de forma física. Realment cal estar preparat i saber
quina manera en cada cas, és la més adequada per donar resposta a una baralla
per exemple, a una agressió, a una falta de respecte... Com a eina, he trobat,
que després de deixar passar el temps prudencial, es pot utilitzar la mediació en molts casos.
Ø Lligat amb el punt anterior, remarco la
importància de la formació permanent.
Com a futurs psicopedagogs, hem d'estar sempre al dia en formació especifica
segons l'àmbit d'intervenció al qual ens dediquem. És important conèixer les
realitats per donar les respostes més adequades.
Ø Treball
en xarxa. Calen habilitats
de comunicació per treballar amb famílies, professionals externs.. que
intervenen en el diferents casos. La veritat és que he pogut observar que en
molts casos (sobretot en famílies) es fa dificil dir algunes coses i cal molta
assertivitat. El treball compartit i
multidisciplinar dona millors resultats,
no estem sols.
Com a propostes de millora...
Ø Per una banda, dinàmiques amb l' equip per tal de que hi hagi una cohesió més
forta entre els diversos professionals i així tots treballin en la mateixa
línia i amb uns objectius cohesionat i coherents. Així com, integrar les
sessions a la dinàmica del centre i amb la participació tant d'educadors com
d'equip tècnic.
Ø Amb els nois intentar mantenir un grup més estable i sessions més continuades.
Utilitzar el reforçament positiu i la mediació en els casos necessaris.
Ø Estar oberts
als canvis i ser flexius en els diversos processos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada