DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE DE PRÀCTIQUES...
El títol de la meva intervenció és "Intervenció Psicopedagògica: Socialització Emocional". Suport en les Competències Emocionals des de una perspectiva vital.
La intervenció es portarà a terme en l'àmbit de justícia juvenil concretament amb els nois del centre d'acollida Estrep. Són joves amb importants dificultats per controlar els seus impulsos i per gestionar en general les pròpies emocions. Tanmateix, són vulnerables a l'exclusió social per les diverses situacions personals i per formar part d'un centre d'acollida. Molts d'ells, es troben sotmesos a perjudicis i etiquetatges com a "nens de centre" per membres de la comunitat en general. La suma de tot això, deriva en que mostrin mancances en les pròpies competències emocional així com: la consciència emocional, la regulació emocional, la autonomia emocional, la competència social i les habilitats de vida i benestar.
El títol de la meva intervenció és "Intervenció Psicopedagògica: Socialització Emocional". Suport en les Competències Emocionals des de una perspectiva vital.
La intervenció es portarà a terme en l'àmbit de justícia juvenil concretament amb els nois del centre d'acollida Estrep. Són joves amb importants dificultats per controlar els seus impulsos i per gestionar en general les pròpies emocions. Tanmateix, són vulnerables a l'exclusió social per les diverses situacions personals i per formar part d'un centre d'acollida. Molts d'ells, es troben sotmesos a perjudicis i etiquetatges com a "nens de centre" per membres de la comunitat en general. La suma de tot això, deriva en que mostrin mancances en les pròpies competències emocional així com: la consciència emocional, la regulació emocional, la autonomia emocional, la competència social i les habilitats de vida i benestar.
La proposta s'orienta amb els nois de
territori i nois que no tinguin dificultats amb l'idioma, (per garantir la
comprensió oral), per tal d’aprofitat la comunicació com a mitjà idoni per aprendre a
expressar els sentiments i empatitzar amb els altres; per a prendre decisions; per a resoldre conflictes; per a desenvolupar capacitats i habilitats
cognitives, emocionals i socials, que els ajudi a conèixer, reconèixer i
avaluar els diferents valors i aspectes de la seva conducta i dels altres, i
adquirir de nous.
Caldrà tenir en compte la
necessitat d’adaptar-nos a la pròpia
individualitat del noi i al seu grau de desenvolupament, respectant i
partint de les seves experiències de
vida. Alhora, ens haurem d’ajustar a la realitat, característiques i
necessitats úniques del grup.
Així doncs, amb el projecte es pretén aconseguir que des de un
aprenentatge significatiu, col·laboratiu i participatiu, partint de les pròpies
necessitats i motivacions, puguin reflexionar
sobre les pròpies emocions i el com gestionar-les. Tanmateix, relacionar les accions que es poden
derivar de les emocions que sentim i no controlem així com les conseqüències d'aquestes. Es tracta de "mirar
dins" de cadascú per entendre allò que ens passa, analitzar conductes i
modificar-les si cal.
Desprès de fer una
valoració amb el psicòleg de les necessitats dels nois i de les seves
motivacions, la proposta d'activitats anirà lligada a una metodologia dinàmica i amb
la col·laboració de professionals de l'exterior com una professora de judo, una
atleta professional i l' intern d'un centre penitenciari. Les activitats
esportives serviran com a recurs en la regulació de les emocions negatives,
m'entres que compartir amb un intern
de la presó experiències personals, servirà
per reflexionar sobre quines emocions va
portar a aquesta persona a delinquir, quines han estat les conseqüències i
quines emocions sent actualment sense gaudir de la llibertat. Això en ajudarà a
pensar sobre allò que sentim i com
actuem, valorant les competències emocionals de cadascú. D'aquesta manera, i
juntament amb altres activitats més artístiques
com la fotografia o la música, es treballaran
i es reflexionarà sobre les diverses competències emocionals abans
esmentades.
La intervenció es
planteja de forma col.laborativa amb la
resta de professionals del centre, per tal de que els educadors i l'equip
tècnic estiguin informats, i participin en el procés d'una forma activa. Així,
la meva figura com a psicopedagoga
farà tasques d'assessorament amb la
resta de professionals sobre que és i com es pot treballar l'educació
emocional, i la intervenció directa
grupal amb els nois.
Després de les sessions
més pràctiques i dinàmiques hi haurà la part
d’avaluació i reformulació de canvis i millores del pla.
Com a resum dir que es vol treballar les competències
emocionals des de la pròpia experiència personals, amb activitats motivadores i
una metodologia dinàmica. L'objectiu principal és donar eines i recursos perquè
els nois tinguin capacitats personals per poder gestionar les pròpies emocions,
puguin reflexionar com aquestes ens fan actuar i quines conseqüències poden
tenir les diverses actuacions. A més d'orientar als professionals en la
intervenció sobre educació emocional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada