Descripció



DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE DE PRÀCTIQUES...

El títol de la meva intervenció és "Intervenció Psicopedagògica: Socialització Emocional". Suport en les Competències Emocionals des de una perspectiva vital.

   
La intervenció es portarà a terme en l'àmbit de justícia juvenil concretament amb els nois del centre d'acollida Estrep. Són joves amb importants dificultats per controlar els seus impulsos i per gestionar en general les pròpies emocions. Tanmateix, són vulnerables a l'exclusió social per les diverses situacions personals i per formar part d'un centre d'acollida. Molts d'ells, es troben sotmesos a perjudicis i etiquetatges com a "nens de centre" per membres de la comunitat en general. La suma de tot això, deriva en que mostrin mancances en les pròpies competències emocional així com: la consciència emocional, la regulació emocional, la autonomia emocional, la competència social i les habilitats de vida i benestar. 
 
La proposta s'orienta amb els nois de territori i nois que no tinguin dificultats amb l'idioma, (per garantir la comprensió oral), per tal d’aprofitat la comunicació com a mitjà idoni per aprendre a expressar els sentiments i empatitzar amb els altres; per a prendre decisions; per a resoldre conflictes; per a desenvolupar capacitats i habilitats cognitives, emocionals i socials, que els ajudi a conèixer, reconèixer i avaluar els diferents valors i aspectes de la seva conducta i dels altres, i adquirir de nous.



Caldrà tenir en compte la necessitat d’adaptar-nos a la pròpia individualitat del noi i al seu grau de desenvolupament, respectant i partint de les seves experiències de vida. Alhora, ens haurem d’ajustar a la realitat, característiques i necessitats úniques del grup.



Així doncs, amb el projecte es pretén aconseguir que des de un aprenentatge significatiu, col·laboratiu i participatiu, partint de les pròpies necessitats i motivacions, puguin reflexionar sobre les pròpies emocions i el com gestionar-les. Tanmateix, relacionar les accions que es poden derivar de les emocions que sentim i no controlem així com les conseqüències d'aquestes. Es tracta de "mirar dins" de cadascú per entendre allò que ens passa, analitzar conductes i modificar-les si cal.



Desprès de fer una valoració amb el psicòleg de les necessitats dels nois i de les seves motivacions, la proposta d'activitats anirà lligada a una metodologia dinàmica  i amb la col·laboració de professionals de l'exterior com una professora de judo, una atleta professional i l' intern d'un centre penitenciari.  Les activitats esportives serviran com a recurs en la regulació de les emocions negatives, m'entres que compartir amb un intern de la presó experiències personals, servirà per reflexionar sobre quines emocions va portar a aquesta persona a delinquir, quines han estat les conseqüències i quines emocions sent actualment sense gaudir de la llibertat. Això en ajudarà a pensar sobre allò que sentim i com actuem, valorant les competències emocionals de cadascú. D'aquesta manera, i juntament amb altres activitats més artístiques com la fotografia o la música, es treballaran i es reflexionarà sobre les diverses competències emocionals abans esmentades.



La intervenció es planteja de forma col.laborativa amb la resta de professionals del centre, per tal de que els educadors i l'equip tècnic estiguin informats, i participin en el procés d'una forma activa. Així, la meva figura com a psicopedagoga farà tasques d'assessorament amb la resta de professionals sobre que és i com es pot treballar l'educació emocional, i la intervenció directa grupal amb els nois.



Després de les sessions més pràctiques i dinàmiques hi haurà la part d’avaluació i reformulació de canvis i millores del pla.



Com a resum dir que es vol treballar les competències emocionals des de la pròpia experiència personals, amb activitats motivadores i una metodologia dinàmica. L'objectiu principal és donar eines i recursos perquè els nois tinguin capacitats personals per poder gestionar les pròpies emocions, puguin reflexionar com aquestes ens fan actuar i quines conseqüències poden tenir les diverses actuacions. A més d'orientar als professionals en la intervenció sobre educació emocional.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada